Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

KONTAKTY

ZDRAVÁ VÝŽIVA U ERUWEN
Kopečky 1064/2
69106 Velké Pavlovice
tel: +420 774 181098
napište nám
Fcb: VAŘENÍ - NEVAŘENÍ U ERUWEN
PROVOZNÍ DOBA po - pá: 9-12 14-17hod

NOVINKY

arr3Přírodní deodoranty, které fungujíPo dlouhém hledání funkčních přírodních deodorantů, jsme vybrali tyto české lahůdky z dílny paní...

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 235 Kč
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 235 Kč
skladem

ANKETA

Jak se vám tyto stránky líbí?

Velmi 52% Ujde to 44% Moc ne 2% Vůbec 2%

15. 03. 2018 | Články

Jak ozdravit dětem jídelníček

To, že je u dětí výživa velmi důležitá, nemusím nijak zvlášť zdůrazňovat a věřím, že již většina z vás tuto skutečnost pochopila. Problémem ale zůstává ve většině případů, jak naučit ty naše dětičky zdravěji jíst, obzvlášť, když už jsou starší a na některé potraviny zvyknuté. Přináším vám pár tipů a triků, které fungují u nás doma. Toto téma jsem vybrala, protože i v našem obchodě zdravé výživy i na pravidelných akcích se mě opakovaně na toto ptáte. Tento článek se tedy dotýká hlavně dětí od 3 let a více.

  1. Nejdříve je důležité, aby si člověk ujasnil sám pro sebe, co chce jíst a jak. Není možné nutit děti do zdravého jídla a sám jíst nezdravě. Příkladem se totiž děti učí nejvíce. Toto prostě ošidit nejde. Řekla bych, že toto je alfa omega všeho.
  2. Pokud však chcete zapříčinit změnu i u dětí, je třeba se s nimi na tom domluvit. Motivujte je pozitivně příkladem. Například, když se budete dívat na obrázek zdravého člověka, třeba s krásnými zuby, můžete říct, že když budete zdravě jíst, budete mít též takové krásné zuby apod. Pamatuji si, že jako malá, jsem absolutně nechápala, proč se nezdravé jídlo prodává. Zkuste se o tom s dětmi přátelsky pobavit. Není řešením přijít se změnou ze dne na den a chtít po dětech, aby to respektovaly. Spíš to zapříčiní opačný efekt a děti to začnou bojkotovat.
  3. Udělejte si z toho domácí projekt. Dejte si tu práci a vytvořte si plán. Zapojte do toho co nejvíce členů rodiny. Nakreslete si obrovský talíř na papír o velikosti A2, kde si namalujete potraviny, které byste rádi zařadily do jídelníčku a v jakém množství. Skvělou pomůckou je Zdravý talíř Margit Slimákové, který je možné si stáhnout na www.margit.cz. Dejte si i časový plán, do kdy chcete udělat jakou změnu. Ne však proto, abyste se potom trápili tím, že to třeba tak rychle nesplníte, ale proto aby vás to motivovalo. Tento plán si dejte na viditelné místo, nejlépe v kuchyni či jídelně.
  4. Pokuste se vyřadit ty nejméně zdravé potraviny co nejdříve, tedy slazené nápoje, ostatní potraviny plné cukru, bílou moku nebo třeba nezdravé svačinky, viz. článek Markéty Rozinkové. O fenoménu cukru jistě napíšeme s Markétou Rozinkovou článek zvlášť. Nejjednodušší je přestat tyto "p otraviny" kupovat.
  5. Dohodněte se, u kterého denního jídla začnete. Zda to bude snídaně, obědy, večeře či svačinky. Není potřeba řešit vše naráz. Já kdysi začala se změnou u snídaní. Až jsem měla „zmáknuté“ snídaně a cítila jsem se po nich dobře, a děti také, přešla jsem na další denní jídla.
  6. Zapojte děti co nejvíce do přípravy jídla, někdy pomůže jen to, že děti vidí, jak se jídlo připravuje a že jsou součástí tohoto procesu.
  7. Hrajte si a připravte si krásné jídlo. Když bude jídlo krásně připravené, je velká šance, že to děti i ochutnají. Naše děti milují si jídlo sami nazdobit. K dispozici mají různá vykrajovátka, tvoří a u toho uzobávají. Zároveň je dobré budovat v dětech také zvyk jíst jídlo u stolu a nejlépe v sedě. Také prostřený čistý stůl zve sám o sobě k hodování. U nás je příprava stolu činnost, kterou většinou rády udělají děti. Donést prostírání nebo lžíce zvládají i ti nejmenší. Zapálená svíčka nebo kytička ve váze jen umocní tu správnou atmosféru. Dle průzkumů je také dokázané, že vliv na naše zdraví má nejen to, co jíme, ale také kde a jak. Pokud jídlo probíhá při televizi či jiné činnosti, tak mozek tolik neregistruje, že dostává najíst a člověk toho sní víc a méně žvýká, tím pádem hůře tráví, než když jí v klidu…
  8. Ukažte dětem, které potraviny podporují jejich zdraví. Svého času jsme měli v kuchyni velký plakát s namalovanou postavou a vykreslenými orgány a ke každému orgánu namalovanou příslušnou potravinu. (například: oči – mrkev, ledviny – fazole, srdce – rajčata, střeva – zázvor apod.) U tohoto se děti též naučí něco o anatomii. Navíc je to krásná aktivita na strávení společných chvil.Nebo vystříhněte jeden velký zub z bílého papíru, jeden z černého a přiřazujte či vkreslete do nich ty potraviny, které zuby kazí a které jim prospívají.
  9. Také se dají stáhnout různé aktivity na vybarvení či spojovačky – například co patří do nákupního košíku a co ne.
  10. Sestavte si nákupní plán a domluvte se s dětmi, že při nákupu jej budete dodržovat. Svého času u nás fungovalo, že jednu věc si mohou vybrat sami…To je uspokojilo a neměly tendence házet do košíku vše, co je napadlo, či se jim líbilo.
  11. Pro některé může být cestou i graf, kde budete značit dny, kdy se vám povedlo splnit daný cíl. Motivujte děti i sebe pozitivně. Soustřeďte se na to, co se povedlo. Ne na to, co je třeba vylepšit.
  12. Pamatujte na to, že třeba chutě na sladké jsou většinou jen zvyk. Velmi hojně rozšířený právě u dětí. Chce to vydržet. Na téma cukru připravuji další článek.
  13. Nebuďte urputní, má to být hra, ne souboj :)

NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ