Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

KONTAKTY

ZDRAVÁ VÝŽIVA U ERUWEN
Kopečky 1064/2
69106 Velké Pavlovice
tel: +420 774 181098
napište nám
Fcb: VAŘENÍ - NEVAŘENÍ U ERUWEN
PROVOZNÍ DOBA po - pá: 9-12 14-17hod

NOVINKY

arr3Spuštění e-shopuPřesně po roce fungování našeho kamenného obchůdku, který sídlí ve Velkých Pavlovicích, se nám... arr3Přírodní deodoranty, které fungujíPo dlouhém hledání funkčních přírodních deodorantů, jsme vybrali tyto české lahůdky z dílny paní...

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 235 Kč
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

ANKETA

Jak se vám tyto stránky líbí?

Velmi 53% Ujde to 45% Moc ne 1% Vůbec 1%

04. 05. 2018 | Články

Cukr jako zbytečnost

Podívejme se na problematiku cukru, jak ho známe, ze zdravotního a fyziologického hlediska. Přemýšlí někdo nad tím, co vyvolá konzumace cukru v těle za reakci? Sacharóza, tedy chemický název řepného cukru, je molekula složená z molekuly glukózy a fruktózy. Tento disacharid (chemický název pro molekulu z dvou monosacharidů), je glykemicky aktivní. Laicky to znamená to, že konzumace tohoto cukru vyvolá v těle po rozložení a vstřebání v tenkém střevě odpověď ve formě zvýšení hladiny cukru, na což zareaguje slinivka a spustí vyloučení inzulinu. Inzulin funguje v krvi jako takový klíč, který otevírá glukóze dveře do buněk. Glukóza se uplatňuje v energetickém metabolismu, jako uhlí v tepelné elektrárně. Prostě tělu dodává energii pro základní metabolické procesy. Důležité je ale, v jaké formě toto palivo dodáváme. A není cílem při zdravém stravování se cukrů a škrobů úplně vyvarovat, jde o složení a o skladbu jídelníčku.

Základ zdravého životního stylu u člověka s nepříliš namáhavým zaměstnáním, je přijímat sacharidy ze ¾ ve složité formě. To znamená denně přijímat cukru ve formě škrobů, které se nachází v pečivu, celozrnných obilovinách, vločkách, bramborách, rýži a těstovinách. Škrob je dlouhý řetězec, tvořen jen z molekul glukózy, a jelikož jde o složitý útvar, tak se z něj glukóza do krve uvolňuje pozvolna. To nevyvolá tak razantní odezvu na hladinu cukru v krvi a inzulin se uvolňuje v menších dávkách, což je pro tělo přínosné, získává cukr pomaleji, nemá tendenci si přebytečné množství zásobovat v těle. A pokud se k tomu přidá ještě vláknina z celozrnných produktů, s každou porcí přílohy nebo pečiva ještě porce zeleniny a kvalitní libové bílkoviny, tak ani nemáte tak brzy hlad a nedáte si těch sacharidů najednou tolik, pokud jen sedíte. A tělo je v klidu spotřebuje na základní metabolické procesy, jako je dýchání, chůzi, to že pracujete u PC, přemýšlíte, apod. Pokud jen sedíte, a dáte si na oběd mísu špaget, tak i tak tělo neví, co si s tak velkou dávkou cukru počít, a v játrech si cukry změní na tuky a uloží do zásob na našich zadcích a břichách!!! Z ¼ pak může představovat zdroj přírodních a výživných sacharidů jednodušší cukry s vyšším glykemickým indexem = vyvolají odpověď ve vyšším a rychlejším vzestupem hladiny cukru v krvi a tím je nucena slinivka uvolnit více inzulínu, aby tuto hladinu snížila a vpustila cukr do buněk. Takovým zdrojem jednoduchých cukrů je ovoce, některá sladší zelenina, med, čekankový, rýžový sirup a i další sirupy. Na rozdíl od řepného cukru mají tyto suroviny i výživnou hodnotu, vlákninu, vitaminy, minerální látky, a pokud jde o čekankový a kokosový sirup, tak sice jsou sladké, ale nevyvolají v těle žádnou odezvu na hladinu cukru. Tudíž jsou skvělé pro diabetiky.

VNÍMÁTE TEĎ KLASICKÝ CUKR JAKO ZBYTEČNOST? Ano, klasický cukr v jídle je něco, co tělo nepotřebuje. Teď se podívejme na typický problém. Sedíte, nesportujete, dopřejete si sladké pečivo, sladké müsli s více jak 30 % cukru, koláče, osladíte kávu, čaj, do pečení buchet jde cukr, mouka a tuk téměř v poměru 1:1:1, což je opět více jak 30 % čistého cukru…K tomu jíte nárazově, nevyváženě, dopřejete si sladkosti. Najednou máte v těle velký a i nárazový nadbytek cukru, který se, stejně jako při přejídání přílohami a pečivem, ukládá do formy tukových zásob. Ale nejen do podkoží, když jíte nárazově, nedopřejete tělu vitaminy a minerální látky ze zeleniny a ovoce, kvalitní libové bílkoviny, luštěniny, kvalitní rostlinné tuky a vlákninu, tak se tuk ukládá i do oblasti útrob. Nazývá se tedy tento tuk útrobní nebo viscerální. Tento tuk je, na rozdíl od podkožního, metabolicky aktivní. To znamená, že ovlivňuje metabolismus sacharidů, tuků a bílkovin. Vypouští do těla zánětlivé látky a látky zvyšující hladinu cholesterolu v krvi a chybí látky, které by tuky a cholesterol z těla dostaly do jater k metabolizaci a vyloučení. Právě z toho, že jíte nárazově a skladba jídelníčku stojí jen na pečivu a tučném jídle a máte ještě málo pohybu, máte v těle rizikové množství útrobního tuku a začínají se objevovat první potíže, které s útrobním tukem souvisí – vysoký cholesterol, vysoká hladina tuků v krvi, vysoký tlak, přidávají se ischemické choroby srdce a cév, kdy zánětlivé molekuly poškozují cévní stěnu, což může vést i k prasknutí cévy a infarktu či mrtvici, podle toho, kterou cévu zátka ucpe. S tímto tukem souvisí i rakovina tlustého střeva, ve kterém jako obyvatelé ČR dominujeme v celém světě!!! Tento tuk také souvisí s hladinou cukru. Velké dávky zbytečného cukru v jídle nutí produkovat slinivku velké dávky inzulinu, až se princip zámku a klíče u buněk poruší, a dochází k inzulinové rezistenci, prvnímu varovnému příznaku cukrovky 2. typu. Buňky i díky útrobnímu tuku prostě už na zámek nereagují a vysoké dávky cukru zůstávají v těle a když se k tomu přidá ještě nedokonalá funkce slinivky, která už prostě náporem obezity a nárazových dávek cukru vypoví službu, tak je na světě cukrovka 2. typu.

Vše je to způsobeno jen a jen jídlem, proto velmi zjednodušeně doporučuji, bílý cukr ze stravy naprosto vyloučit a nahradit jej výživnými sladidly, kokosovým sirupem, stévií, nebo pro děti i medem. Odvykněte si na sladkou chuť v jídle a nápojích, není to potřeba a je to jen zlozvyk, jako cigarety nebo alkohol. Sledujte značení potravin, nekupujte slazené mléčné výrobky, cukrovinky a koláče, upečte si doma zdravý koláč třeba se strouhanou mrkví a místo cukru použijte 2 rozmačkané zralé banány, které navíc, kromě příjemného doslazení, skvěle pojí těsto. Vyřaďte bílou mouku bez živin za špaldovou, celozrnnou i mouky z alternativních druhů plodin, jako jsou pohanka, atd.

Vydržte 14 dní a ani si na sladké nevzpomenete!!!

Mrg. Ing. Markéta Rozinková

www.maminka-motivuje9.webnode.cz nebo tel.: +420 608 934 323


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ