Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.

KONTAKTY

ZDRAVÁ VÝŽIVA U ERUWEN
Kopečky 1064/2
69106 Velké Pavlovice
tel: +420 774 181098
napište nám
Fcb: VAŘENÍ - NEVAŘENÍ U ERUWEN
PROVOZNÍ DOBA po - pá: 9-12 14-17hod

NOVINKY

arr3úprava e-shopuMilí zákazníci, došlo k úpravám obsahu e-shopu. Zúžili jsme sortiment na produkty Serafin, Sonnenor,...

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 235 Kč
skladem
naše cena 235 Kč
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 235 Kč
skladem
naše cena 235 Kč
skladem

ANKETA

Jak se vám tyto stránky líbí?

Velmi 51% Ujde to 43% Moc ne 2% Vůbec 3%

04. 05. 2018 | Články

Cukr jako zbytečnost

Podívejme se na problematiku cukru, jak ho známe, ze zdravotního a fyziologického hlediska. Přemýšlí někdo nad tím, co vyvolá konzumace cukru v těle za reakci? Sacharóza, tedy chemický název řepného cukru, je molekula složená z molekuly glukózy a fruktózy. Tento disacharid (chemický název pro molekulu z dvou monosacharidů), je glykemicky aktivní. Laicky to znamená to, že konzumace tohoto cukru vyvolá v těle po rozložení a vstřebání v tenkém střevě odpověď ve formě zvýšení hladiny cukru, na což zareaguje slinivka a spustí vyloučení inzulinu. Inzulin funguje v krvi jako takový klíč, který otevírá glukóze dveře do buněk. Glukóza se uplatňuje v energetickém metabolismu, jako uhlí v tepelné elektrárně. Prostě tělu dodává energii pro základní metabolické procesy. Důležité je ale, v jaké formě toto palivo dodáváme. A není cílem při zdravém stravování se cukrů a škrobů úplně vyvarovat, jde o složení a o skladbu jídelníčku.

Základ zdravého životního stylu u člověka s nepříliš namáhavým zaměstnáním, je přijímat sacharidy ze ¾ ve složité formě. To znamená denně přijímat cukru ve formě škrobů, které se nachází v pečivu, celozrnných obilovinách, vločkách, bramborách, rýži a těstovinách. Škrob je dlouhý řetězec, tvořen jen z molekul glukózy, a jelikož jde o složitý útvar, tak se z něj glukóza do krve uvolňuje pozvolna. To nevyvolá tak razantní odezvu na hladinu cukru v krvi a inzulin se uvolňuje v menších dávkách, což je pro tělo přínosné, získává cukr pomaleji, nemá tendenci si přebytečné množství zásobovat v těle. A pokud se k tomu přidá ještě vláknina z celozrnných produktů, s každou porcí přílohy nebo pečiva ještě porce zeleniny a kvalitní libové bílkoviny, tak ani nemáte tak brzy hlad a nedáte si těch sacharidů najednou tolik, pokud jen sedíte. A tělo je v klidu spotřebuje na základní metabolické procesy, jako je dýchání, chůzi, to že pracujete u PC, přemýšlíte, apod. Pokud jen sedíte, a dáte si na oběd mísu špaget, tak i tak tělo neví, co si s tak velkou dávkou cukru počít, a v játrech si cukry změní na tuky a uloží do zásob na našich zadcích a břichách!!! Z ¼ pak může představovat zdroj přírodních a výživných sacharidů jednodušší cukry s vyšším glykemickým indexem = vyvolají odpověď ve vyšším a rychlejším vzestupem hladiny cukru v krvi a tím je nucena slinivka uvolnit více inzulínu, aby tuto hladinu snížila a vpustila cukr do buněk. Takovým zdrojem jednoduchých cukrů je ovoce, některá sladší zelenina, med, čekankový, rýžový sirup a i další sirupy. Na rozdíl od řepného cukru mají tyto suroviny i výživnou hodnotu, vlákninu, vitaminy, minerální látky, a pokud jde o čekankový a kokosový sirup, tak sice jsou sladké, ale nevyvolají v těle žádnou odezvu na hladinu cukru. Tudíž jsou skvělé pro diabetiky.

VNÍMÁTE TEĎ KLASICKÝ CUKR JAKO ZBYTEČNOST? Ano, klasický cukr v jídle je něco, co tělo nepotřebuje. Teď se podívejme na typický problém. Sedíte, nesportujete, dopřejete si sladké pečivo, sladké müsli s více jak 30 % cukru, koláče, osladíte kávu, čaj, do pečení buchet jde cukr, mouka a tuk téměř v poměru 1:1:1, což je opět více jak 30 % čistého cukru…K tomu jíte nárazově, nevyváženě, dopřejete si sladkosti. Najednou máte v těle velký a i nárazový nadbytek cukru, který se, stejně jako při přejídání přílohami a pečivem, ukládá do formy tukových zásob. Ale nejen do podkoží, když jíte nárazově, nedopřejete tělu vitaminy a minerální látky ze zeleniny a ovoce, kvalitní libové bílkoviny, luštěniny, kvalitní rostlinné tuky a vlákninu, tak se tuk ukládá i do oblasti útrob. Nazývá se tedy tento tuk útrobní nebo viscerální. Tento tuk je, na rozdíl od podkožního, metabolicky aktivní. To znamená, že ovlivňuje metabolismus sacharidů, tuků a bílkovin. Vypouští do těla zánětlivé látky a látky zvyšující hladinu cholesterolu v krvi a chybí látky, které by tuky a cholesterol z těla dostaly do jater k metabolizaci a vyloučení. Právě z toho, že jíte nárazově a skladba jídelníčku stojí jen na pečivu a tučném jídle a máte ještě málo pohybu, máte v těle rizikové množství útrobního tuku a začínají se objevovat první potíže, které s útrobním tukem souvisí – vysoký cholesterol, vysoká hladina tuků v krvi, vysoký tlak, přidávají se ischemické choroby srdce a cév, kdy zánětlivé molekuly poškozují cévní stěnu, což může vést i k prasknutí cévy a infarktu či mrtvici, podle toho, kterou cévu zátka ucpe. S tímto tukem souvisí i rakovina tlustého střeva, ve kterém jako obyvatelé ČR dominujeme v celém světě!!! Tento tuk také souvisí s hladinou cukru. Velké dávky zbytečného cukru v jídle nutí produkovat slinivku velké dávky inzulinu, až se princip zámku a klíče u buněk poruší, a dochází k inzulinové rezistenci, prvnímu varovnému příznaku cukrovky 2. typu. Buňky i díky útrobnímu tuku prostě už na zámek nereagují a vysoké dávky cukru zůstávají v těle a když se k tomu přidá ještě nedokonalá funkce slinivky, která už prostě náporem obezity a nárazových dávek cukru vypoví službu, tak je na světě cukrovka 2. typu.

Vše je to způsobeno jen a jen jídlem, proto velmi zjednodušeně doporučuji, bílý cukr ze stravy naprosto vyloučit a nahradit jej výživnými sladidly, kokosovým sirupem, stévií, nebo pro děti i medem. Odvykněte si na sladkou chuť v jídle a nápojích, není to potřeba a je to jen zlozvyk, jako cigarety nebo alkohol. Sledujte značení potravin, nekupujte slazené mléčné výrobky, cukrovinky a koláče, upečte si doma zdravý koláč třeba se strouhanou mrkví a místo cukru použijte 2 rozmačkané zralé banány, které navíc, kromě příjemného doslazení, skvěle pojí těsto. Vyřaďte bílou mouku bez živin za špaldovou, celozrnnou i mouky z alternativních druhů plodin, jako jsou pohanka, atd.

Vydržte 14 dní a ani si na sladké nevzpomenete!!!

Mrg. Ing. Markéta Rozinková

www.maminka-motivuje9.webnode.cz nebo tel.: +420 608 934 323


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ